Viisi virhettä Facebookissa - GOsome blogi

5 yleisintä virhettä Facebookissa

1. Tarinamme -osio.

Suuresta osasta arvioimistamme Facebook -tileistä oli tarinamme -osio kokonaan hyödyntämättä. Tarinamme -osio on kohtuullisen uusi ominaisuus Facebookissa. Se sijaitsee käyttäjäprofiilin etusivulla oikeassa laidassa. Tarinamme -osio on hyvä paikka kertoa esimerkiksi hieman historiaa, taustoja ym. ’’lisätietoa’’ yrityksestäsi.

Jotta tarinasi herättäisi huomiota ja kiinnostusta mahdollisimman paljon, kannattaa siihen lisätä hyvä kuva ja mahdollisesti sisältöä avaava tekstigrafiikka. Lisäksi tarinaosioon voi lisätä linkin esimerkiksi yrityksen nettisivuille tai muihin sometileihin.


Esimerkki tarinamme -osiosta:

Facebook-yrityssivu
Tarinamme-osio

2. Arvostelut

Yksi yleinen ongelma yrityksien Facebook -tileillä oli se, että arvosteluita ei löytynyt juuri ollenkaan. Arvosteluja kannattaa pyrkiä keräämään mahdollisimman paljon, sillä ne lisäävät uskottavuutta ja luotettavuutta yritystä kohtaan. Mikäpä sen paremmin herättää luotettavuutta yritykseen, kuin toisten ihmisten positiiviset kokemukset! Arvosteluita voi ihan hyvin pyytää tyytyväisiltä asiakkailta.

Huomioi, että:

  1. Arvostelut ovat näkyvillä, eikä piilotettuna
  2. Arvostelut -osio on nostettu ylös aikajanallasi (Profiilin vierailija löytää muiden ihmisten kokemukset helposti)
  3. Vastaat arvosteluihin
  4. Myös niihin mahdollisiin negatiivisiin arvosteluihin

3. Kansikuva

Yrityksen Facebook -profiilin etusivua kannattaa miettiä ikään kun käyntikorttina. Tällöin kansikuvan on oltava yritystä kuvaava. Kansikuva vie todella ison tilan FB -profiilin etusivusta , joten se kannattaa hyödyntää hyvin. Hyvästä kansikuvasta käy heti ilmi, mitä yritys tekee.
Kansikuvassa voi esimerkiksi olla jokin hyvä kuva + yrityksen palvelut/tuotteet selitettynä tekstigrafiikoilla.

Vielä parempi vaihtoehto perinteiselle kansikuvalle on kansikuvavideo. Video voi olla esimerkiksi lyhyehkö esittely yrityksestä ja sen palveluista. Kansikuvavideo alkaa pyöriä automaattisesti profiiliin tultaessa, joten se tulee usein katsottua.

Mikäli videoon sisältyy puhetta, kannattaa siihen lisätä myös tekstitykset, sillä kansikuvavideon äänet eivät lähde päälle automaattisesti.

4. Mainostus pois – tarjoa apua

Todella useiden yritysten kohdalla sisältö on lähes täysin pelkkää mainostusta. Lähtökohtaisesti ihmisiä ei kuitenkaan kiinnosta seurata yritystilejä, jotka postaavat pelkästään mainosta toisen perään.
Pelkän mainostamisen sijaan kannattaa pyrkiä tuottamaan lisäarvoa seuraajille esimerkiksi tarjoamalla vinkkejä tai apua ongelmiin. Esimerkkinä joka viides julkaisu voi olla mainos, jos muut neljä ovat jotain muuta seuraajille arvokasta sisältöä. Mieti, minkälainen sisältö saa sinut seuraamaan yritystilejä somessa.

5. Videosisältö 

Vielä nykypäivänäkään useimmat yritykset eivät osaa hyödyntää videosisältöä tarpeeksi hyvin sosiaalisessa mediassa. Videot ovat tutkitusti tehokkain muoto somemarkkinoinnissa, joten niiden käyttämistä ei voi koskaan painottaa liikaa.Jos sinulla on hankaluuksia keksiä aiheita videojulkaisuille, mieti asiaa näin: Kaiken minkä voi kertoa kuvalla tai tekstillä, voi kertoa myös videolla. Videolla saat myös kerrottua paljon enemmän kuin esimerkiksi kuvalla.

Mikäli tarvitset apua sosiaalisen median kanssa alkuun pääsemisessä tai vaativissakin kampanjoinnissa, ota yhteyttä niin katsotaan yhdessä kuinka me GOsomella voisimme teitä auttaa!