Somemainonta

Somemainonta eli sosiaalisen median mainonta on mainontaa, jota tehdään sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa, Instagramissa tai LinkedInissä.

Mitä on somemainonta?

Mainonnalla tarkoitetaan nimenomaan mainosrahan käyttämistä näkyvyyden kasvattamiseksi. Somemainokset näkyvät käytettyjen somekanavien postausvirrassa tai muissa alustan mainospaikoissa. Oikein toteutettuna somemainonnalla löydetään halutut kohderyhmät tarkasti ja tuloksia saadaan usein hyvin kustannustehokkaasti. Myös uudelleenmarkkinoinnin toteuttaminen on yleistä somealustoissa.

GOsomen asiantuntijat toteuttavat somemainontaa seuraavissa kanavissa: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter ja Pinterest. Tämän lisäksi YouTubea pidetään yleisesti somekanavana, mutta mainonnassa YouTube-mainonta toteutetaan Google-mainonnan alla.

Facebook / Instagram -mainonta:

Facebookin ja Instagramin mainosalusta on yhteinen ja mainoksia voidaan pyörittää sitä kautta molemmissa kanavissa. Yleisimmät mainospaikat ovat postausvirrassa tai tarinat-osiossa. Sen lisäksi käytössä on mm. erilaisia mainosverkostoja, kuten sovelluksia ja nettisivuja. Mainostaminen näissä kanavissa on yleensä kustannustehokasta ja toimii erityisesti kuluttajapuolen mainonnassa. Silti on väärä luulo, ettei B2B-yritys tavoittaisi kohdeyleisöään näistä kanavista: tavallisia somea käyttäviä ihmisiä yrityspäättäjätkin ovat. Sisällöillä on näissä kanavissa huomattava merkitys, koska mainoksia on lukumäärällisesti paljon ja erottuminen on siksi erityisen tärkeää.

LinkedIn -mainonta:

LinkedInissä mainostaminen on yleistä erityisesti B2B-kohderyhmää tavoiteltaessa. Tämä johtuu siitä, että mainostyökalut sallivat kohdennukset titteleiden ja jopa yksittäisten yritysten päättäjien tasolla. Tämän vuoksi juuri halutun kohderyhmän tavoittaminen on todella tarkkaa ja kohderyhmää voidaan lähestyä perinteisen postausmainoksen lisäksi esimerkiksi yksityisviestillä. Mainonta LinkedInissä on usein klikkaushinnoiltaan (CPC) kalliimpaa, kuin esim. Facebookissa ja Instagramissa, mutta tarkan kohdennuksen vuoksi se on kuitenkin usein toimivaa, kannattavaa ja tehokasta. LinkedIn-mainontaa käytetään paljon myös rekrytointiin sen edistyksellisten ammatillisten kohdennusten ansiosta.

Uudelleenmarkkinointi

Usein somemainonta on erityisen tehokasta udelleenmarkkinoinnissa. Tällä tarkoitetaan mainontaa, jota kohdistetaan ihmisille, jotka ovat jo aikaisemmin olleet tekemisissä yrityksen kanssa (esim. nettisivuvierailu tai somejulkaisuun kommentointi). Koska ostopäätöstä tai tarjouspyyntöä ei tehdä yleensä heti ensimmäiseltä istumalta, kannattaa näitä potentiaalisia asiakkaita muistutella vielä vierailun jälkeen, jolloin osa heistä palaa ostamaan tai jättämään tarjouspyynnön. Koska mainonnan kohteille tuote/palvelu on valmiiksi tuttu, uudelleenmarkkinointi on yleensä hyvin tehokas tapa saada tuloksia ja kasvattaa myyntiä.

Kiinnostuitko somemainonnasta? Ota yhteyttä!

Ota yhteyttä, niin ehdotamme teille sopivaa somemainonnan kokonaisuutta.