Konversio-optimointi (CRO)

Konversio-optimointi (Conversion rate optimization) on toimenpide, jolla pyritään parantamaan sivuston toimivuutta ja tehokkuutta. Tavoitteena on saada mahdollisimman suuri osa verkkosivun kävijöistä toimimaan halutulla tavalla, eli esimerkiksi ostamaan tuotteen tai jättämään tarjouspyynnön lomakkeella.

Konversio-optimointi ja a/b-testaus verkkokaupassa

Konversio-optimointi – parempia tuloksia sivustolta tai verkkokaupasta

Poistetaan yhteydenoton ja oston esteet! Konversio-optimoinnin avulla saat parempia tuloksia kasvattamatta sivuston kävijämäärää. Konversio-optimoinnin avulla sivustosta tai verkkokaupasta saadaan entistä tehokkaampi ja markkinointi tuottaa parempia tuloksia.

4 syytä tehdä konversio-optimointia

Mikä on verkkosivujen konversioaste ja miten se lasketaan?

Konversioaste on suhdeluku, joka kertoo kuinka moni verkkosivun kävijöistä toteuttaa asetetun liiketoiminnan kannalta tärkeän tavoitteen. Tavoite voi olla esimerkiksi uutiskirjeen tilaaminen, yhteydenotto tai tuotteen ostaminen.

Konversioaste (%) = (toteutuneet tavoitteet / verkkosivun kävijämäärä) * 100%

Miksi konversioastetta kannattaa kasvattaa?

Konversio-optimoinnin avulla saadaan kasvatettua sivuston konversioastetta. Tämä tarkoittaa sitä, että tulosten määrä kasvaa vaikka sivuston kävijämäärä pysyisi samana. Konversio-optimoinnin avulla verkkosivuista tai verkkokaupasta saadaan tehokkaampi.

Konversio-optimointi on testaamista ja oppimista

Konversio-optimointi on käytännössä testaamista ja oppimista. Testaamalla jatkuvasti eri elementtejä sivustolla voidaan oppia, mikä toimii parhaiten sivuston kohderyhmälle. Yleisin menetelmä testaukseen on A/B-testaus, jossa verkkosivun kahta eri versiota näytetään kahdelle eri ihmisryhmälle ja katsotaan, kumpi versio toimii paremmin.

Toinen yleinen menetelmä on monimuuttujainen testaus, jossa testataan useita versioita verkkosivusta samanaikaisesti. Näin voidaan nähdä, miten eri elementtien yhdistelmät vaikuttavat konversiolukuihin.

Riippumatta siitä, mitä menetelmää käytetään, tavoite on aina sama: selvittää, mikä toimii parhaiten verkkosivustolle ja sen käyttäjille. Jatkuvalla testaamisella ja oppimisella voidaan varmistaa, että verkkosivusto muuntaa kävijöitä liidiksi tai asiakkaiksi mahdollisimman tehokkaasti.

Miksi kannattaa valita GOsome konversio-optimoinnin toteuttajaksi?

Konversio-optimoinnin aloittaminen

Näin etenemme konversio-optimoinnin toteutuksessa:

1. Sivuston ja ostopolun auditointi

Auditoimme sivuston nykytilan ja kartoitamme asiakkaan ostopolun.

2. Suunnitelma konversio-optimointiin

Alkukartoituksen perusteella luomme selkeän suunnitelman konversio-optimointiin.

3. Sivuston konversio-optimointi

Optimoimme sivustoa ja sujuvoitamme asiakkaan ostopolkua saatavilla olevan datan perusteella.

4. Tulosten seuraaminen ja raportointi

Seuraamme tuloksia ja tavoitteiden täyttymistä, sekä raportoimme niistä asiakkaalle säännöllisesti.

Usein kysyttyjä kysymyksiä konversio-optimoinnista

Konversio-optimointi (Conversion rate optimization) on toimenpide, jolla pyritään parantamaan sivuston toimivuutta ja tehokkuutta. Tavoitteena on saada mahdollisimman suuri osa verkkosivun kävijöistä toimimaan halutulla tavalla, eli esimerkiksi ostamaan tuotteen tai jättämään tarjouspyynnön lomakkeella.

Konversio-optimoinnin avulla saadaan kasvatettua sivuston konversioastetta. Tämä tarkoittaa sitä, että tulosten määrä kasvaa ilman, että sivuston kävijämäärä kasvaa. Konversio-optimoinnin avulla verkkosivuista tai verkkokaupasta saadaan tehokkaampi.

Kiinnostuitko konversio-optimoinnista? Ota yhteyttä!

Ota yhteyttä, niin ehdotamme teille sopivaa konversio-optimoinnin kokonaisuutta.

Maunu Nivala (Myynti, koko Suomi)

  • 044 9998825