Konversio-optimointi (CRO)
Konversio-optimointi (Conversion rate optimization) on toimenpide, jolla pyritään parantamaan sivuston toimivuutta ja tehokkuutta. Tavoitteena on saada mahdollisimman suuri osa verkkosivun kävijöistä toimimaan halutulla tavalla, eli esimerkiksi ostamaan tuotteen tai jättämään tarjouspyynnön lomakkeella.
Konversio-optimointi – parempia tuloksia sivustolta tai verkkokaupasta
Poistetaan yhteydenoton ja oston esteet! Konversio-optimoinnin avulla saat parempia tuloksia kasvattamatta sivuston kävijämäärää. Konversio-optimoinnin avulla sivustosta tai verkkokaupasta saadaan entistä tehokkaampi ja markkinointi tuottaa parempia tuloksia.
4 syytä tehdä konversio-optimointia
Parempia tuloksia nykyisellä kävijämäärällä
Konversioastetta kasvattamalla suurempi osa nykyisistä käyttäjistä toimii halutulla tavalla, esimerkiksi jättää tarjouspyynnön tai ostaa tuotteen. Parhaimmillaan pienikin panostus konversio-optimointiin tuottaa tulosta vuosiksi eteenpäin ilman lisäkustannuksia.
Kannattavampaa markkinointia
Pienetkin muutokset konversioasteessa johtavat merkittäviin tuloksiin. Jos konversioprosentti on alussa 1% ja se saadaan nostettua 2%:iin, markkinoinnin teho tuplaantuu.
Opi ymmärtämään asiakkaitasi
Konversio-optimointia tehdessä opitaan ymmärtämään asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Kun asiakkaan tarpeita ja käyttäytymistä ymmärretään paremmin, on helpompaa tukea asiakasta ostoprosessin aikana.
Parempi asiakaskokemus
Hyvin optimoidulla verkkosivustolla käyttäjien on helppoa navigoida ja löytää etsimänsä eikä sivustolla ole oston esteitä. Tämä voi johtaa parempaan sitoutumiseen ja tyytyväisyyteen, mikä lopulta johtaa konversioihin ja myyntiin.
Mikä on verkkosivujen konversioaste ja miten se lasketaan?
Konversioaste on suhdeluku, joka kertoo kuinka moni verkkosivun kävijöistä toteuttaa asetetun liiketoiminnan kannalta tärkeän tavoitteen. Tavoite voi olla esimerkiksi uutiskirjeen tilaaminen, yhteydenotto tai tuotteen ostaminen.
Konversioaste (%) = (toteutuneet tavoitteet / verkkosivun kävijämäärä) * 100%
Miksi konversioastetta kannattaa kasvattaa?
Konversio-optimoinnin avulla saadaan kasvatettua sivuston konversioastetta. Tämä tarkoittaa sitä, että tulosten määrä kasvaa vaikka sivuston kävijämäärä pysyisi samana. Konversio-optimoinnin avulla verkkosivuista tai verkkokaupasta saadaan tehokkaampi.
Konversio-optimointi on testaamista ja oppimista
Konversio-optimointi on käytännössä testaamista ja oppimista. Testaamalla jatkuvasti eri elementtejä sivustolla voidaan oppia, mikä toimii parhaiten sivuston kohderyhmälle. Yleisin menetelmä testaukseen on A/B-testaus, jossa verkkosivun kahta eri versiota näytetään kahdelle eri ihmisryhmälle ja katsotaan, kumpi versio toimii paremmin.
Toinen yleinen menetelmä on monimuuttujainen testaus, jossa testataan useita versioita verkkosivusta samanaikaisesti. Näin voidaan nähdä, miten eri elementtien yhdistelmät vaikuttavat konversiolukuihin.
Riippumatta siitä, mitä menetelmää käytetään, tavoite on aina sama: selvittää, mikä toimii parhaiten verkkosivustolle ja sen käyttäjille. Jatkuvalla testaamisella ja oppimisella voidaan varmistaa, että verkkosivusto muuntaa kävijöitä liidiksi tai asiakkaiksi mahdollisimman tehokkaasti.
Miksi kannattaa valita GOsome konversio-optimoinnin toteuttajaksi?
Liiketoiminnan ymmärrys
Ymmärrys asiakkaan liiketoiminnasta ja keskittyminen tulosten kannalta olennaisiin asioihin.
Monipuolisuus ja tehokkuus
Monipuoliset keinot ja tehokas ote konversioasteen kasvattamiseksi.
Helppo kumppanuus
Säännöllinen yhteydenpito ja tulosten raportointi.
Konversio-optimoinnin aloittaminen
Näin etenemme konversio-optimoinnin toteutuksessa:
1. Sivuston ja ostopolun auditointi
Auditoimme sivuston nykytilan ja kartoitamme asiakkaan ostopolun.
2. Suunnitelma konversio-optimointiin
Alkukartoituksen perusteella luomme selkeän suunnitelman konversio-optimointiin.
3. Sivuston konversio-optimointi
Optimoimme sivustoa ja sujuvoitamme asiakkaan ostopolkua saatavilla olevan datan perusteella.
4. Tulosten seuraaminen ja raportointi
Seuraamme tuloksia ja tavoitteiden täyttymistä, sekä raportoimme niistä asiakkaalle säännöllisesti.
Usein kysyttyjä kysymyksiä konversio-optimoinnista
Kiinnostuitko konversio-optimoinnista? Ota yhteyttä!
Ota yhteyttä, niin ehdotamme teille sopivaa konversio-optimoinnin kokonaisuutta.
Maunu Nivala (Myynti, koko Suomi)