Sähköpostimarkkinointi

Mitä on sähköpostimarkkinointi?

Sähköpostimarkkinointi on suoraan potentiaalisten asiakkaiden sähköpostiin suunnattua markkinointiviestintää. Se on nykyään erittäin yleistä ja sitä tehdään paljon. Jokainen on varmasti saanut sähköpostiinsa useita uutiskirjeitä, mainoksia ja tarjouskampanjoita.

Miksi sähköpostimarkkinointi on tehokasta?

Sähköpostimarkkinointi on tehokasta siksi, että viestisi päätyy varmasti haluamasi yhteystiedon sähköpostiin. Lisäksi uutiskirjetilaajat tai muut vastaanottajat ovat yleensä yrityksestä tai sen tuotteista ja palveluista jo valmiiksi kiinnostuneita, ja siten otollista kohderyhmää. Toisaalta tavoittavuus ja avausprosentti saattavat jäädä alhaisiksi ihmisten ohittaessa mainosviestit helposti tai esimerkiksi virheellisten, vanhentuneiden ja käyttämättömien sähköpostiosoitteiden takia. Sähköpostimarkkinointi on silti erittäin kustannustehokasta, koska se on yleensä hyvin edullista.

Mitä sähköpostimarkkinointia tehdessä täytyy muistaa?

Sähköpostimarkkinointia tehdessä täytyy huolehtia, että sitä tehdään varmasti oikein. Yksityishenkilöiden kohdalla mainonnan kohteelta pitää olla saatu erillinen lupa sähköpostimarkkinoinnin tekemiseen, esimerkiksi uutiskirjetilauksella, jossa samalla hyväksytään tarvittavat ehdot. GDPR:n mukaan kuluttajapuolella vastaanottajan pitää nimenomaan antaa itse selkeä suostumus sähköpostimarkkinoinnin vastaanottamiseen esimerkiksi rasti ruutuun -periaatteella, sen sijaan että se tehtäisiin valmiiksi rastitetulla oletusvalinnalla tai pienellä präntillä. Myös B2B-puolella vastaanottajalle pitää ilmoittaa, millä perusteella hän saa kyseistä markkinointiviestintää.

Vastaanottajan pitää myös pystyä kieltäytymään vastaanottamasta sähköposteja, eli poistua vastaanottajalistalta tai lopettaa uutiskirjeen tilaaminen. Lisäksi vastaanottajien täytyy saada nähdä, mitä tietoja yrityksellä on heistä, pystyä päivittämään tai muuttamaan niitä, tai poistamaan ne halutessaan (esimerkiksi pyynnöstä).

Kannattaa välttää liikaa spämmäämistä sähköpostimarkkinoinnissa ja pyrkiä tuottamaan oikeasti lisäarvoa vastaanottajille. Se voi tarkoittaa esimerkiksi vinkkejä tai infoa siitä, miten asiakas voi hyödyntää yrityksen tuotetta tai palveluita entistäkin paremmin tai vaikkapa hoitaa ostamaansa tuotetta. Luonnollisesti varsinkin isoille massoille myös tarjouskampanjat ja alennukset aktivoivat ostajia tehokkaasti.

Sähköpostimainokset

Sähköpostimainoksia pystyy toteuttamaan hyvin monella eri tavalla. Ne voivat olla vakiomuotoista tavallisen sähköpostin näköistä tekstiä, tai sitten visuaalisempaa sisältöä, joka on yleensä rakennettu jollakin sähköpostimarkkinointiin tarkoitetulla alustalla. Sähköpostimainoksessa voi olla kuvia, videoita, grafiikoita, ääntä, painikkeita, linkkejä, lomakkeita jne.

Uutiskirjeet

Säännöllisesti, yleensä vähintään kuukausittain lähtevät uutiskirjeet ovat yksi yleisimpiä sähköpostimarkkinoinnin muotoja. Niillä pyritään pysymään potentiaalisen asiakaskunnan mielessä ja aktivoimaan heitä eteenpäin yhteydenottoon tai ostoon. Lisäksi niillä voidaan esimerkiksi infota ajankohtaisista asioista tai uudistuksista.

Kiinnostuitko sähköpostimarkkinoinnista? Ota yhteyttä!

Ota yhteyttä ja kerro tarkemmin tarpeistasi.

Ota yhteyttä (Pipedrive)