5 yleisintä virhettä Instagramissa
maalis 5, 2019
Instagram | Somemarkkinointi

1. Kohokohtien hyödyntäminen

Suurimmassa osassa arvioimistamme tileistä, kohokohdat olivat jääneet kokonaan hyödyntämättä. Kohokohdat ovat kohtalaisen tuore ominaisuus Instagramissa. Ne ovat tarinoita, jotka on kiinnitetty pysyvästi näkyväksi profiilin yläreunaan. (Ks. kuva). Kohokohdat ovat hyvä tapa esitellä yritystä heti ensisilmäyksellä, sillä profiiliin päädyttäessä katsotaan ensiksi usein nimenomaan kohokohdat, mikäli ne näyttävät mielenkiintoisilta.

Kohokohtiin voit laittaa esim. lyhyen video- tai tekstimuotoisen yritysesittelyn, tuote-esittelyjä, referenssejä tai fiilistelyä. Kohokohtien avulla saat kerrottua lisäinfoa ja saat samalla profiilistasi ammattimaisen ja tyylikkään.

2. Sijanti puuttuu julkaisuista

Yleinen virhe oli myös sijainnin unohtaminen julkaisuista. Sijainnin avulla paikalliset ihmiset löytävät sinut paljon tehokkaammin. Sijainti tulee julkaisun yläreunaan (ks. kuva). Sijaintia varten puhelimen sijaintiasetusten tulee olla käytössä. Sijainnin kautta julkaisusi saattaa löytää kymmeniä tai jopa satoja uusia ihmisiä paikallisesti juuri sinun alueellasi.

3. Hashtagien oikeanlainen käyttö

Usein myöskään hashtageja eli tunnisteita ei osattu käyttää kunnolla. Jokaiseen julkaisuun kannattaa laittaa useampi relevantti hashtagi. Relevantteja hashtageja ovat kaikki yrityksesi toimintaan liittyvä. Esim. autoliikkeellä tagit voisivat olla #auto, #autokauppias, #autoliike, #automyynti, #autokuume, #autot. Muita kuin omaan alaan liittyviä hashtageja taas ei kannata käyttää. Samalla kerrot Instagramin algoritmeille, mihin toimintasi liittyy.

Myös hashtagien kautta voit löytää kiinnostunutta uutta yleisöä julkaisuillesi helposti. Tällöin julkaisun pitää olla kiinnostavan näköinen, jotta ihminen kiinnittää siihen huomion selatessaan feediä.

4. Videosisällön puuttuminen

Sisällön osalta videosisältöä ei keskimäärin osattu juurikaan hyödyntää. Videolla kerrot asiasi paljon tehokkaammin, kiinnität huomion ja tuot persoonia esiin yrityksen takana. Somessa sitä siis kannattaisi hyödyntää reilusti.  Kevyen videosisällön tuottaminen itse ei ole hirveän kova homma, jos sinulta löytyy älypuhelin, josta löytyy edes kohtuullinen kamera. Katso blogistamme lisää vinkkejä videon tuottamiseen itse.

5. Mainosmainen sisältö

Varmasti yleisin virhe oli kuitenkin sisällössä. Suurimmaksi osaksi yritysten Instagram- sisältö oli todella mainosmaista. Kannattaa miettiä, ketä tällainen sisältö voisi kiinnostaa. Yleensä ei ketään. Ihmiselle tulee antaa syy seurata. Tämä syy on yleensä jonkinlainen saatu lisäarvo. Käytännössä tämä tarkoittaa oman osaamisen ja tiedon jakamista someseuraajille. Tällainen sisältö kiinnostaa ja sitouttaa yleisöä kaikkein parhaiten.

Kun keräät julkaisuillesi tällä tavalla laajan yleisön, voit sitten välillä pudotella myös niitä mainoksia. Pidäthän kuitenkin huolen, että niitä on korkeintaan yksi viidestä postauksesta.

Mikäli tarvitset apua sosiaalisen median kanssa alkuun pääsemisessä tai vaativissakin kampanjoinnissa, ota yhteyttä niin katsotaan yhdessä kuinka me GOsomella voisimme teitä auttaa!  Haluamme oikeasti auttaa jokaista yritystä tekemään somen avulla euroja kassaan.

Valtter Tahkola

040 4175000
 ​valtter@gosome.fi

Lue myös:

Videoiden lisääminen Instagramiin

Videoiden lisääminen Instagramiin

Vieläkin Instagramissa törmää videoihin, jotka on skaalattu huonosti. Tässä blogissa Arttu näyttää, kuinka videot lisätään Instagramiin parhaalla tavalla. Katso video!
Kuinka ottaa tuotekuvat puhelimella?

Kuinka ottaa tuotekuvat puhelimella?

Tarvitsetko tuotekuvia myynti-ilmoitukseen tai verkkokauppaan? Seuraavilla vinkeillä onnistut siinä itse muutamassa minuutissa puhelinta apuna käyttäen.