Hakukoneoptimointi (SEO)
Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) on digimarkkinoinnin prosessi, jolla parannetaan nettisivuston näkyvyyttä hakukoneissa kuten Googlessa. Mitä paremmin sivustosi sijoittuu hakukoneiden tuloksissa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä ihmiset klikkaavat sivustollesi.
Hakukoneoptimointi – ilmaista näkyvyyttä hakukoneissa
Näy siellä missä asiakkaat etsivät aktiivisesti tietoa yrityksesi tuotteista ja palveluista! Hakukoneoptimoinnin avulla kasvatat sivustosi näkyvyyttä ja kävijämäärää sekä tavoitat potentiaaliset asiakkaat juuri silloin kun he ovat aikeissa ostaa.
4 syytä tehdä hakukoneoptimointia
Kasvata näkyvyyttä kustannuustehokkaasti
Parhaimmillaan pienikin panostus hakukoneoptimointiin tuottaa tulosta vuosiksi eteenpäin ilman lisäkustannuksia. Hakukoneoptimoinnilla saatu orgaaninen liikenne maksaisi todennäköisesti enemmän, jos se hankittaisiin maksetulla Google-mainonnalla.
Lisää luottamusta ja uskottavuutta
Orgaanisiin hakutuloksiin luotetaan enemmän kuin maksettuihin mainoksiin. Kun yrityksesi nettisivut löytyvät hakukoneista kärkisijoilta, yritystä pidetään helpommin lähestyttävänä, luotettavana ja uskottavana.
Tavoita asiakkaasi oikea-aikaisesti
Hakukoneoptimoinnin avulla voidaan tavoittaa potentiaaliset asiakkaat juuri silloin kun he etsivät tietoa yrityksesi tarjoamista tuotteista ja palveluista, ja ovat aikeissa ostaa.
Parempi käyttäjäkokemus
Hyvin optimoidulla verkkosivustolla käyttäjien on helpompi navigoida ja löytää etsimänsä tiedot. Tämä voi johtaa parempaan sitoutumiseen ja tyytyväisyyteen, mikä lopulta johtaa konversioihin ja myyntiin.
Hakukoneoptimointi on koostuu kolmesta osa-alueesta
Hakukoneoptimointi koostuu karkeasti kolmesta eri osa-alueesta: laadukkaasta sisällöstä, teknisestä optimoinnista sekä domainin vahvuudesta. Kun nämä kaikki osa-alueet ovat kunnossa, on verkkosivulla hyvät edellytykset sijoittua hyvin hakukoneiden tuloksissa. Toisaalta, jos yksikin osa-alue on heikommin toteutettu, on verkkosivulla lähes mahdotonta sijoittua korkealle hakukoneiden tuloksissa.
1. Hakukoneoptimoitu sisältö
Laadukas sisältö on hakukoneoptimoinnin tärkein osa-alue. Koska potentiaaliset asiakkaat etsivät hakukoneista tietoa, on tärkeää luoda sisällöllä arvoa käyttäjälle, esimerkiksi vastata potentiaalisen asiakkaan avoimiin kysymyksiin. Kun yrityksellä on tiedossa hakusanat, joilla halutaan löytyä hakukoneista, on helppoa tuottaa sisältöä, joka vastaa kävijöiden tarpeisiin.
Hakukoneoptimoitu sisältö muodostuu erilaisista sisältötyypeistä: tekstistä, kuvista, videoista, taulukoista sekä kaavioista. Mitä monipuolisemmin erilaisia sisältötyyppejä on käytetty sivustolla, sitä todennäköisemmin sivusto löytyy korkealta hakutuloksista.
2. Tekninen hakukoneoptimointi
Sisällön lisäksi hakukoneet suosivat hakutuloksissa teknisesti toimivia ja nopeita sivustoja. Käyttäjät viihtyvät paremmin sujuvasti ja nopeasti toimivalla sivustolla. On erityisen tärkeää, että sivusto toimii sujuvasti myös mobiililaitteilla, sillä yhä useampi käyttäjä selaa sivustoja puhelimellaan. Hakukoneet suosivat nopeita ja helposti käytettäviä sivustoja hakutuloksissa.
Tekninen hakukoneoptimointi keskittyy siihen, miten sivusto toimii, miten tieto sivustolla on järjestetty ja kuinka nopeasti sivusto latautuu. Teknisellä optimoinnilla varmistetaan, että sivuston sisällöt ja tiedot ovat helposti luettavassa muodossa sekä ihmisille että tietokoneille.
3. Linkit ja domainin vahvuus
Linkit ovat todella tärkeä osa hakukoneoptimointia. Hakukonenäkyvyyden takaamiseksi on tärkeää, että muilta verkkosivuilta linkataan optimoitavalle verkkosivulle. Mitä enemmän optimoitavalle sivustolle johtaa linkkejä muilta sivustoilta, sitä luotettavammalta ja vahvemmalta sivusto näyttää hakukoneiden silmin ja sitä paremmin se sijoittuu hakutuloksissa. Hakukoneet arvostavat eniten linkkejä, jotka ovat tunnetuilta ja luotettavilta sivustoilta.
Linkkien määrä ja laatu vaikuttaa domainin vahvuuteen (Domain Authority Score). Domain Authority (DA) on mittari, joka ennustaa, kuinka todennäköisesti verkkosivusto sijoittuu hakukoneiden tulossivuilla (SERP). Sitä käytetään domainin ja hakukoneoptimoinnin tehokkuuden mittaamiseen. Domain Authority -pisteet vaihtelevat välillä 1-100, ja korkeammat pisteet vastaavat todennäköisempää sijoitusta.
Esimerkkejä hakutuloksista
Miksi kannattaa valita GOsome hakukoneoptimoinnin toteuttajaksi?
Liiketoiminnan ymmärrys
Ymmärrys asiakkaan liiketoiminnasta ja keskittyminen tulosten kannalta olennaisiin asioihin.
Monipuolisuus ja tehokkuus
Monipuoliset keinot ja tehokas ote hakukonenäkyyvyden kasvattamiseksi.
Helppo kumppanuus
Säännöllinen yhteydenpito ja tulosten raportointi.
Hakukoneoptimoinnin aloittaminen
Näin etenemme hakukoneoptimoinnin toteutuksessa:
1. Sivuston auditointi ja hakusana-analyysi
Auditoimme sivuston nykytilan ja toteutamme avainsana-analyysin.
2. Suunnitelma hakukoneoptimointiin
Alkukartoituksen perusteella luomme selkeän suunnitelman hakukoneoptimointiin.
3. Sivuston optimointi ja sisältöjen tuottaminen
Optimoimme sivustoa ja tuotamme uutta hakukoneoptimoitua sisältöä.
4. Tulosten seuraaminen ja raportointi
Seuraamme tuloksia ja tavoitteiden täyttymistä, sekä raportoimme niistä asiakkaalle säännöllisesti.
Usein kysyttyjä kysymyksiä hakukoneoptimoinnista
Kiinnostuitko hakukoneoptimoinnista? Ota yhteyttä!
Ota yhteyttä, niin ehdotamme teille sopivaa hakukoneoptimoinnin kokonaisuutta.
Maunu Nivala (Myynti, koko Suomi)