Hakukoneoptimointi (SEO)

Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) on digimarkkinoinnin prosessi, jolla parannetaan nettisivuston näkyvyyttä hakukoneissa kuten Googlessa. Mitä paremmin sivustosi sijoittuu hakukoneiden tuloksissa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä ihmiset klikkaavat sivustollesi.

Ensimmäinen hakutulos Googlen hakutuloksissa

Hakukoneoptimointi – ilmaista näkyvyyttä hakukoneissa

Näy siellä missä asiakkaat etsivät aktiivisesti tietoa yrityksesi tuotteista ja palveluista! Hakukoneoptimoinnin avulla kasvatat sivustosi näkyvyyttä ja kävijämäärää sekä tavoitat potentiaaliset asiakkaat juuri silloin kun he ovat aikeissa ostaa.

4 syytä tehdä hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimointi koostuu kolmesta osa-alueesta

Hakukoneoptimointi koostuu karkeasti kolmesta eri osa-alueesta: laadukkaasta sisällöstä, teknisestä optimoinnista sekä domainin vahvuudesta. Kun nämä kaikki osa-alueet ovat kunnossa, on verkkosivulla hyvät edellytykset sijoittua hyvin hakukoneiden tuloksissa. Toisaalta, jos yksikin osa-alue on heikommin toteutettu, on verkkosivulla lähes mahdotonta sijoittua korkealle hakukoneiden tuloksissa.

1. Hakukoneoptimoitu sisältö

Laadukas sisältö on hakukoneoptimoinnin tärkein osa-alue. Koska potentiaaliset asiakkaat etsivät hakukoneista tietoa, on tärkeää luoda sisällöllä arvoa käyttäjälle, esimerkiksi vastata potentiaalisen asiakkaan avoimiin kysymyksiin. Kun yrityksellä on tiedossa hakusanat, joilla halutaan löytyä hakukoneista, on helppoa tuottaa sisältöä, joka vastaa kävijöiden tarpeisiin.

Hakukoneoptimoitu sisältö muodostuu erilaisista sisältötyypeistä: tekstistä, kuvista, videoista, taulukoista sekä kaavioista. Mitä monipuolisemmin erilaisia sisältötyyppejä on käytetty sivustolla, sitä todennäköisemmin sivusto löytyy korkealta hakutuloksista.

2. Tekninen hakukoneoptimointi

Sisällön lisäksi hakukoneet suosivat hakutuloksissa teknisesti toimivia ja nopeita sivustoja. Käyttäjät viihtyvät paremmin sujuvasti ja nopeasti toimivalla sivustolla. On erityisen tärkeää, että sivusto toimii sujuvasti myös mobiililaitteilla, sillä yhä useampi käyttäjä selaa sivustoja puhelimellaan. Hakukoneet suosivat nopeita ja helposti käytettäviä sivustoja hakutuloksissa.

Tekninen hakukoneoptimointi keskittyy siihen, miten sivusto toimii, miten tieto sivustolla on järjestetty ja kuinka nopeasti sivusto latautuu. Teknisellä optimoinnilla varmistetaan, että sivuston sisällöt ja tiedot ovat helposti luettavassa muodossa sekä ihmisille että tietokoneille.

3. Linkit ja domainin vahvuus

Linkit ovat todella tärkeä osa hakukoneoptimointia. Hakukonenäkyvyyden takaamiseksi on tärkeää, että muilta verkkosivuilta linkataan optimoitavalle verkkosivulle. Mitä enemmän optimoitavalle sivustolle johtaa linkkejä muilta sivustoilta, sitä luotettavammalta ja vahvemmalta sivusto näyttää hakukoneiden silmin ja sitä paremmin se sijoittuu hakutuloksissa. Hakukoneet arvostavat eniten linkkejä, jotka ovat tunnetuilta ja luotettavilta sivustoilta.

Linkkien määrä ja laatu vaikuttaa domainin vahvuuteen (Domain Authority Score). Domain Authority (DA) on mittari, joka ennustaa, kuinka todennäköisesti verkkosivusto sijoittuu hakukoneiden tulossivuilla (SERP). Sitä käytetään domainin ja hakukoneoptimoinnin tehokkuuden mittaamiseen. Domain Authority -pisteet vaihtelevat välillä 1-100, ja korkeammat pisteet vastaavat todennäköisempää sijoitusta.

Esimerkkejä hakutuloksista

Omagon artikkeli hakutulosten kärjessä vastauslaatikolla (Featured Snippet)
Talenom Kevytyrittäjä -sivusto ensimmäisenä hakutuloksena haulla ”Edullisin kevytyrittäjä palvelu”.

Miksi kannattaa valita GOsome hakukoneoptimoinnin toteuttajaksi?

Hakukoneoptimoinnin aloittaminen

Näin etenemme hakukoneoptimoinnin toteutuksessa:

1. Sivuston auditointi ja hakusana-analyysi

Auditoimme sivuston nykytilan ja toteutamme avainsana-analyysin.

2. Suunnitelma hakukoneoptimointiin

Alkukartoituksen perusteella luomme selkeän suunnitelman hakukoneoptimointiin.

3. Sivuston optimointi ja sisältöjen tuottaminen

Optimoimme sivustoa ja tuotamme uutta hakukoneoptimoitua sisältöä.

4. Tulosten seuraaminen ja raportointi

Seuraamme tuloksia ja tavoitteiden täyttymistä, sekä raportoimme niistä asiakkaalle säännöllisesti.

Usein kysyttyjä kysymyksiä hakukoneoptimoinnista

Hakukoneoptimoinnilla (SEO) tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan yksittäisen sivun tai kokonaisen verkkosivuston sijoitusta hakukoneiden hauissa. Mitä korkeampi sijoitus on, sitä todennäköisemmin ihmiset löytävät verkkosivuston.

Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on lisätä orgaanista liikennettä verkkosivustolle. Tärkeimmät keinot ovat verkkosivuston sisällön ja rakenteen optimointi sekä linkkien rakentaminen sivustolle muilta laadukkailta verkkosivustoilta.

Hakukoneoptimointia kannattaa tehdä, koska sen avulla nettisivusto löytyy helpommin ja paremmin halutuilla hakusanoilla hakukoneista. Mitä korkeammalla sivusto listautuu hakutuloksissa, sitä enemmän sivusto saa näkyvyyttä ja kävijöitä orgaanisesti.

Hakukoneoptimoinnin hinta muodostuu useista tekijöistä, kuten verkkosivuston laajuudesta, kohdeyleisöstä ja avainsanojen kilpailutilanteesta. Yleisesti ottaen yritykset käyttävät hakukoneoptimointiin 300 – 3000 euroa kuukaudessa.

Sijoitusten paranemiseen kuluva aika riippuu monesta tekijästä, kuten siitä, kuinka kilpailtuja optimoitujen sivustojen avainsanat ovat. Yleisesti ottaen tuloksia voi kuitenkin odottaa 3-6 kuukauden kuluessa siitä, kun sivustolle on tehty muutoksia. On hyvä muistaa, että pitkäjänteisellä työllä saavutetaan parhaat tulokset hakukoneoptimoinnissa.

Kiinnostuitko hakukoneoptimoinnista? Ota yhteyttä!

Ota yhteyttä, niin ehdotamme teille sopivaa hakukoneoptimoinnin kokonaisuutta.

Myynti, koko Suomi

  • 040 6494315
Ota yhteyttä (Pipedrive)