Nykyaikainen somemarkkinointi - Blogi GOsome
Digimarkkinointi

Mitä on nykyaikainen somemainonta?

Orgaanisten julkaisujen tehokkuus somemarkkinoinnissa on romahtanut viimeisten algoritmimuutosten jälkeen esimerkiksi Facebookissa, mikä on nostanut maksetun mainonnan roolia vielä entisestään. Somessa maksettua mainontaa voi tehdä mututuntumalla tai tehokkaasti edistyksellisiä keinoja hyödyntäen. Usein tyydytään tekemään maksettua mainontaa vasemmalla kädellä, ilman laajempaa ymmärrystä maksetun mainonnan mahdollisuuksista. Tämän blogin tarkoituksena on käsitellä maksettua mainontaa ja tuoda esille nykyaikainen tapa tehdä maksettua somemainontaa.

Maksettu mainonta somessa tarkoittaa useille vielä sitä, että julkaistaan Facebookiin jotain, laitetaan muutama kymppi mainosrahaa julkaisun taakse ja tehdään kohdennus hatarasti. Tämän jälkeen odotetaan mainoksen tuottavan tulosta, koska kaikki puhuvat somessa mainostamisen tehokkuudesta. 

Todellisuudessa tehokas maksettu mainonta somessa on erittäin tarkkaan kohdennettua ja sen myötä kustannustehokasta.

Dataa kerätään kaikkialta

Olet varmaan huomannut, että yritysten verkkosivuilla käydessä sinua pyydetään hyväksymään evästeiden käyttö. Tämän jälkeen selailet sosiaalista mediaa ja huomaat kyseisen yrityksen mainoksen. Sattumaako? Ei.

Evästeitä käyttävät sivustot keräävät kävijöistään jatkuvasti tietoa. Tämän kerätyn tiedon avulla mainontaa voidaan tehdä sosiaalisessa mediassa tarkasti kohdennettuna.

Tehokas somemainonta perustuu datan hyödyntämiseen

Somemarkkinoinnin tehokkuus perustuu siihen, että hyödynnetään somesta saadun datan lisäksi somen ulkopuolelta tulevaa dataa sosiaalisessa mediassa mainostettaessa. Dataa voidaan kerätä esimerkiksi verkkosivuilta tai sovelluksesta, sillä käyttäjät antavat niissä jatkuvasti tietoa itsestään.

Dataa nettisivukävijöistä kerää esimerkiksi Facebook-pikseli, joka asennetaan verkkosivuille.

Facebook-pikseli

Facebook-pikseli on verkkosivuille asennettava seurantakoodi, jonka avulla kerätään tietoa verkkosivun vierailijoista. Tätä tietoa pystytään hyödyntämään Facebook-mainonnassa. Esimerkiksi uudelleenmarkkinointi Facebookissa tapahtuu pikselin keräämän datan avulla. Pikselin avulla voidaan laskea somemainonnan tuotto.

Uudelleenmarkkinointi

Uudelleenmarkkinonti on erityisen kustannustehokas tapa markkinoida. Se tarkoittaa, että näytetään mainoksia ihmisille, jotka ovat jo aiemmin osoittaneet kiinnostusta yritystä kohtaan, esimerkiksi vierailleet yrityksen nettisivuilla tai reagoineet aiempiin mainoksiin. Uudelleenmarkkinoinnin tehokkuus perustuukin siihen, että se ei ole hakuammuntaa vaan mainokset näkyvät juuri oikeille henkilöille, eikä jouduta ns. maksamaan turhasta.

Käydäänpä asia läpi vielä esimerkin kautta:

Verkkokaupassa käy päivittäin sata kävijää. Verkkokaupan kävijöistä kaksi ostaa ensimmäisellä istunnolla. Erinäisistä syistä osto jää tekemättä 98 kävijällä. Kerättyä dataa hyödyntämällä tavoitetaan nämä 98 kävijää. Somessa näille 98 kävijälle, voidaan näyttää ostoa tukevaa sisältöä, esimerkiksi asiakaskokemuksia tuotteista, joita he ovat aiemmin katselleet verkkokaupassa. Uudelleenmarkkinoinnilla saamme jo valmiiksi kiinnostuneet kävijät takaisin kauppaan tekemään ostoksia.

Näistä verkkosivuille palaavista kävijöistä esimerkiksi 5 päätyy ostamaan toisella istunnollaan. Näin saadaan 5 uutta asiakasta pienellä mainosbudjetilla. Ilman uudelleenmarkkinointia kaupat olisi jäänyt todennäköisesti tekemättä.

Lopuille ostamatta jättäneille kävijöille näytetään somessa taas lisää ostoon ohjaavaa sisältöä, joilla pyritään muuttamaan kävijät ostaviksi asiakkaiksi.

Uudelleenmarkkinointi mahdollistaa jo pienellä budjetilla tehokkaan mainostamisen. Jos käytössäsi on rajallinen mainosbudjetti, kannattaa sinun tehdä vähintään uudelleenmarkkinointia.

Yhteenveto

Tulevaisuudessa pärjää ne yritykset, jotka osaavat hyödyntää saatavilla olevaa dataa somessa mainostettaessa. Jos yrityksesi ei ole vielä hyödyntänyt sosiaalisen median mainonnassa nykyaikaisia keinoja, kuten uudelleenmarkkinointia, nyt on korkea aika aloittaa. Jos sinulle ei ole selvää, mistä kannattaisi aloittaa tai mitä toimenpiteitä tehokas somemarkkinointi vaatii, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. 

Lue lisää kustannustehokkaasta somemarkkinoinnista ja lataa somemarkkinoinnin opas.

Jos tarvitset apua yrityksesi somemarkkinoinnin kehittämiseen, me autamme mielellämme.

Jaa somessa