Orgaaniset julkaisut vs mainokset somessa

Somemarkkinoinnissa ollaan osaltaan jämähdetty aikoihin ennen algoritmimuutoksia, jolloin kaikki sivun tykkääjät näkivät julkaisun. Näin esimerkiksi arvonnoilla hankitut tuhannet tykkääjät olivat arvokkaita, kun tehtiin julkaisuja, joissa tuotteita mainostettiin. Ilmainen näkyvyys oli todella korkealla.

Kanavista erityisesti Facebook meinasi sittemmin tukehtua siihen, kun ihmisten somefiidit alkoivat täyttyä yhä enemmän ja enemmän yrityssivujen julkaisuista. Kanavan käyttö olisi varmasti hiljalleen hiipunut, mikäli kehityksen olisi annettu jatkua. Ihmiset kuitenkin alkujaan menivät Facebookiin seuraamaan kavereitaan ja hakemaan mielenkiintoista sisältöä. Tätä kehitystä estämään luotiin monimutkaiset algoritmit, jotka vaikuttivat siihen, mitä sisältöä ihmiset näkevät fiidissään.

Näistä syistä on todella tärkeää erottaa toisistaan somen orgaaninen puoli ja maksetun mainonnan puoli.

1. Orgaaniset julkaisut

Orgaaninen postaus on yrityssivulle lisätty tavallinen julkaisu, jonka levitykseen ei käytetä rahaa. On hyvä huomata, että algoritmin vuoksi nämä postaukset eivät juuri leviä, elleivät ne ole erityisen hyviä. Jos sivullasi on esimerkiksi 200 tykkääjää, eikä postaus herätä keskustelua ja reagointeja, todellinen kattavuus postaukselle on ehkäpä n. 20 – 50 käyttäjää. Mikäli haluat orgaanisesti mahdollisimman laajan kattavuuden, pyri herättämään keskustelua, kommentteja ja tykkäyksiä. Näiden perusteella algoritmi tulkitsee sisällön kiinnostavaksi ja näyttää sitä useammalle ihmiselle.

Koska tilanne orgaanisten päivitysten osalta on tämä, on ikävä kyllä todettava, ettei vanhoihin aikoihin ole paluuta. Voit kokeilla laittaa mainospostauksen tuotteestasi tai palvelustasi, mutta todennäköisesti mainoksen näköinen postaus ei herätä reagointeja, eikä näin näy kuin kouralliselle ihmisiä. Pyri siis tuottamaan oikeasti kiinnostavaa sisältöä.

2. Maksettu mainonta

Maksettu mainonta taas jakautuu edelleen kahteen osioon: yksittäisen postauksen ”boostaaminen” ja mainonta Business Managerin avulla. Perusajatus kuitenkin on, että orgaanisen näkvyyden sijaan ostaa postaukselle tai muulle mainossisällölle näkyvyyttä. Loppujen lopuksi somemainonta on paljon laajempi käsite pitäen sisällään useita hienoja digimarkkinoinnin työkaluja, jotka nostavat sen varteenotettavaksi vaihtoehdoksi Googlelle ja muille yleisemmin käytetyille alustoille.

Suomessa mainontaa somessa tehdään vielä suhteellisen vähän, joten se on edelleen todella kustannustehokas tapa toteuttaa mainontaa digitaalisesti. Mainosjulkaisulla ja normaaleilla orgaanisilla postauksilla ei välttämättä ole mitään tekemistä toistensa kanssa, eikä täten esimerkiksi sivun tykkääjämäärä tai julkaisemisen aktiivisuus vaikuta juuri mitenkään mainonnan tuloksiin.

Yhteenveto

Orgaanisesti sisällön levittäminen sosiaalisessa mediassa vaatii tänä päivänä suuremman määrän töitä, sillä julkaisujen aktiivisuus ja erityisesti niiden laatu vaikuttaa suoraan kattavuuteen. Jos yrityksessä ei ole riittävästi resursseja tuottaa aktiivisesti arvokasta sisältöä, voi maksettu mainonta olla ”oikotie onneen”. Tällä emme kuitenkaan tarkoita, etteikö maksetussa mainonnassakin esimerkiksi sisällöllä olisi merkitystä, päinvastoin. Laittamalla budjettia kiinni sisällön levittämiseen, tavoitat kuitenkin ihmismassaa paljon nopeammin ja tehokkaammin.

Jos tarvitset apua somessa, ole yhteydessä meihin!