Nuoret somessa

Kuinka paljon nuoret käyttävät sosiaalista mediaa?

Keskiviikkona 3.4 julkaistiin tutkimus Suomessa asuvien 13-29 -vuotiaiden nuorten sosiaalisen median palveluiden käyttämisestä. Ebrand Group Oy:n sekä Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden yhteistyössä tehtyyn kyselyyn vastasi 6247 nuorta ympäri Suomen. ​ Koemme, että kyseinen tutkimustieto voisi olla arvokasta somemarkkinointia tekeville yrityksille. Teimme koosteen tutkimustuloksista.

Tutkimuksen keskiverto nuori käyttää Internetiä 31-40 tuntia viikossa, joista sosiaalisen median palveluita noin 15-20 tuntia viikossa.

Suosituimmat sosiaalisen median palvelut

Eniten kaikissa ikäryhmissä käytettiin Whatsappia. Whatsapin jälkeen suosituimpia palveluja olivat Youtube, Instagram ja Snapchat. Kuudenneksi suosituin oli Facebook, jonka suosio on laskenut merkittävästi. Vuonna 2016 81% kyselyyn vastanneista nuorista käytti Facebookia, kun tänä vuonna vastaava lukema oli vain 57%. 
Nuorten keskuudessa koettiin, että Instagram, Snapchat, WhatsApp, YouTube ja Facebook ovat kanavia, joissa nuoret ovat läsnä vielä vuodenkin kuluttua.

On tärkeää tietää minkälaisia ikäryhmiä missäkin sosiaalisen median palvelussa tavoittaa. Tutkimuksessa käykin ilmi, että alle 19-vuotiaat eivät käytä juurikaan Facebookia ja vastaavasti yli 23-vuotiaat eivät käytä juuri Snapchatia. Kaikissa ikäryhmissä Youtube ja Whatsapp olivat selkeästi suosituimpia.

Millä laitteilla somea käytetään?

Tutkimuksen mukaan jopa 97 %  nuorista käyttää sosiaalisen median palveluita älypuhelimella. Otathan tämän huomioon sisältöä tuottaessa. Esimerkiksi Instagramissa ja Facebookissa videota julkaistessa kannattaa suosia mobiililaitteille sopivampia pystyvideoita. 

Mitä nuoret tekevät somessa?

Suomalaiset nuoret pääsääntöisesti lukevat, katselevat ja tykkäävät erilaisista sisällöistä sosiaalisen median palveluissa. Sisällön tulee siis olla kiinnostavaa ja arvoa tuottavaa, jotta se löytää oikean kohderyhmän ja saa mahdollisimman suuren näkyvyyden. 

Yhteenveto

Tutkimuksessa esiin tulleet asiat ovat olleet melko hyvin havaittavissa jo pidemmän aikaan, mutta on hyvä saada tutkimustulosta omien havaintojen tueksi.  Yhteenvetona voisi mainita, että Facebookin suosio nuorten keskuudessa on jyrkässä laskussa ja Youtube nostaa vahvasti päätään kaikissa ikäryhmissä. 

#somejanuoret2019Suomessa asuvien 13-29 -vuotiaiden nuorten sosiaalisen median palveluiden käyttäminen ja läsnäolo (2019) jonka tekijä on Ebrand Group Oy & Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen 3.0 Muokkaamaton -lisenssillä.
Teos on muunnelma teoksesta https://www.ebrand.fi/somejanuoret2019.