Mikrovaikuttajat GOsome

Mikrovaikuttaja osana somekampanjaa

Suurin hyöty mikrovaikuttajasta? Millaista yhteistyötä yritys voi tehdä mikrovaikuttajien kanssa? Tässä blogissa tarkastelemme, kuinka mikrovaikuttaja sulautetaan osaksi yrityksen somekampanjaa ja kuinka sen avulla saa parhaan hyödyn.

Mikrovaikuttajat osana suurempaa kampanjaa

Mikrovaikuttajia kannattaa aina hyödyntää osana jotain suurempaa kokonaisuutta. Ei siis tule olettaa, että pelkkä mikrovaikuttajien hyödyntäminen toisi heti lisäeuroja yrityksen kassaan. Hyvä kampanjointi koostuu pitkäjänteisestä ja suunnitelmallisesta kampanjakokonaisuudesta.

Montako mikrovaikuttajaa osaksi kampanjaa?

Mikrovaikuttajien oikeaa ja optimaalista määrää on vaikeaa määritellä yleisesti. Määrään vaikuttaa merkittävästi muun muassa kampanjan budjetti. Mikrovaikuttajien optimaalinen määrä on siis tapauskohtainen. Osana kampanjaa kannattaa yleisesti olla enemmän kuin yksi mikrovaikuttaja. Mikrovaikuttajien hyödyntäminen markkinoinnissa on edullista. Perinteisen vaikuttajan hinnalla saat useampia mikrovaikuttajia osaksi markkinointiasi.

Laatu korvaa määrän, eli tärkeintä on, että mikrovaikuttajat on valittu huolella ja mikrovaikuttajan kohderyhmä on oikeanlainen yritykselle. Parhaat tulokset saadaankin, kun mikrovaikuttajan kohderyhmä on täysin yrityksen kohderyhmää. Tällöin mikrovaikuttajien hyödyntäminen markkinoinnissa on erityisen tehokasta. Suurin hyöty saavutetaan, kun valitaan kampanjaan hiukan erityyppisiä mikrovaikuttajia. Eroavaisuuksia voi olla esimerkiksi kohderyhmissä ja käytettävissä somealustoissa.Eroavaisuuksia hyödyntäen tavoitetaan siis mahdollisimman suuri joukko potentiaalisia asiakkaita.

Käsittelimme mikrovaikuttajien valintaa tarkemmin aiemmassa blogitekstissä, lue lisää.

Tulokset

Tuloksia ei kannatta odottaa heti. Parhaat tulokset saadaan aina pitkäjänteisellä yhteistyöllä. Tärkeintä on, että mikrovaikuttaja on oikeasti innostunut ja sitoutunut pitkäaikaiseen yhteistyöhön. 

Erilaisia yhteistyömahdollisuuksia:

Sisältöyhteistyö 
Mikrovaikuttaja tuottaa omantyylistä sisältöä omiin somekanaviinsa. Esimerkiksi videoita, valokuvia tai blogipostauksia.

Sisällöntuotanto
Mikrovaikuttaja tuottaa sisältöä yrityksen käyttöön. Yritys julkaisee sisältöä omissa kanavissaan. 

Kilpailuja kuluttajille
Mikrovaikuttajien seuraajia kehotetaan osallistumaan kilpailuun tai arvontaan, josta voi voittaa esimerkiksi yrityksen tuotteen tai palvelun.

Osallistuminen tuote- ja palvelukehitykseen tai testaukseen
Mikrovaikuttaja osallistuu tuotteen testikäyttöön. Koska mikrovaikuttaja on ensimmäisiä ihmisiä, joka saa tuotteen käyttöön, herää seuraajilla syvempi kiinnostus myöhemmin markkinoille tulevaan tuotteeseen. Yritys saa myös arvokasta tietoa tuotteen jatkokehitykseen.

Affiliate-linkit
Mikrovaikuttaja ohjaa omaa yleisöään yrityksen tuotteiden pariin. Tyypillisesti mikrovaikuttaja jakaa linkin yrityksen sivuille ja pyytää seuraajia käyttämään personoitua alennuskoodia ostaessaan. Näin seuraajat saavat alennusta tuotteesta ja mikrovaikuttaja saa pienen palkkion jokaisesta ”myymästään” tuotteesta.

Esimerkkikampanja (Kaken Sohva Oy):

Valitaan kampanjaan 3 mikrovaikuttajaa:

  • Youtube-vaikuttaja: Tuottaa kanavalleen sisältöä sisustuksesta. Vaikuttajalla on tiivis ja aktiivinen seuraajakunta pääkaupunkiseudulla.
  • Instagram-vaikuttaja: Tuottaa seuraajilleen sisältöä kodin sisustukseen ja muotiin liittyen. Laaja seuraajakunta ympäri Suomen. Ylläpitää Facebookissa sisustus-ryhmää.
  • Bloggari: Kirjoittaa blogissaan muun muassa uusista sisustuksen trendeistä. Lukijat hieman vanhempia kuin Youtube- ja Instagram-vaikuttajilla.

Mikrovaikuttajat tuottavat näköistään sisältöä Kaken Sohvan tuotteista.

Jaetaan mikrovaikuttajien tuottamaa sisältöä yrityksen somekanavissa. Esimerkiksi kolme päivitystä/mikrovaikuttaja. 

Jokaiselle mikrovaikuttajalle luodaan oma alennuskoodi, jota käyttämällä mikrovaikuttajan seuraajat saavat alennusta sohvasta 10%. Vaikuttaja saa 5% tuotteen hinnasta jokaista myytyä tuotetta kohden.

Tämä on vain esimerkki yhdestä kampanjasta. Paras hyöty tässäkin tapauksessa saadaan, kun yhteistyötä tehdään pitkään.

Mikrovaikuttajakampanjan tekeminen vie aikaa ja sen vuoksi koko kampanjan ulkoistaminen on kannattava vaihtoehto. GOsome tarjoaa helpon keinon saada mikrovaikuttakat osaksi yrityksen markkinointia. Me organisoimme koko kampanjan toteutuksen, eikä sinulle jää tehtäväksi muuta kuin nauttia tuloksista.