Mikrovaikuttajat osana yrityksen markkinointia
touko 6, 2019
Mikrovaikuttajat | Somemarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi yleistyy, ja yhä useampi yritys hyödyntää sitä aktiivisesti. Sosiaalisen median nousun myötä vaikuttajamarkkinointi on suorastaan räjähtänyt käsiin. Tällä hetkellä ja varmasti lisääntyvissä määrin myös tulevaisuudessa suosittu keino vaikuttajamarkkinointiin on mikrovaikuttajat. Isoimmat syyt sen valtavaan suosioon ovat sen kustannustehokkuudessa ja helppokäyttöisyydessä. 

Mikä on mikrovaikuttaja?

Mikrovaikuttaja on sosiaalisessa mediassa aktiivinen henkilö (esim. bloggaaja), joka markkinoi omissa julkaisuissaan yrityksen tuotteita/palveluita. Mikrovaikuttaja eroaa perinteisestä vaikuttajasta pienemmällä seuraajamäärällään. Mikrovaikuttajien seuraajamäärät liikkuvat yleisesti 1000 – 5000 välillä, kun taas isommilla vaikuttajilla voi Suomen mittakaavassa olla seuraajia joitakin satoja tuhansia.

Mikrovaikuttajien seuraajat ovat keskimäärin lojaalimpia ja sitoutuneempia kuin perinteisten vaikuttajien, joilla seuraajia on enemmän. Näin mikrovaikuttajien hyödyntäminen voi olla paljonkin tehokkaampaa, vaikka seuraajamäärät ovat reilusti pienempiä. Markkinoinnin kohdentaminen on myös tarkempaa mikrovaikuttajien avulla, sillä mikrovaikuttajien seuraajat ovat samankaltaisia ja kiinnostuneita samoista aiheista. Usein seuraajat ovat myös maantieteellisesti samalta alueelta.

Miksi mikrovaikuttajia kannattaa hyödyntää markkinoinnissa?

Suuren yleisön takia on ymmärrettävää haluta panostaa vaikuttajamarkkinoinnissa isoihin tileihin, joilla voi olla satoja tuhansia seuraajia. Suuremman seuraajamäärän omaava vaikuttaja ei kuitenkaan ole automaattisesti paras mahdollinen vaihtoehto.

Mikrovaikuttajien kautta tehty markkinointi on äärettömän tehokasta, yleensä oikein toteutettuna paljon tehokkaampaa, kuin isoilla tileillä tehty markkinointi. Mikrovaikuttajia seuraa sellaiset ihmiset, jotka kokevat vaikuttajan sisällön samaistuttavaksi. He ovat kiinnostuneita samoista aiheista vaikuttajan kanssa. Seuraajien samankaltaisuuden ansiosta markkinoinnin kohdentaminen on mahdollista todella tarkasti. Kun samaistuttava mikrovaikuttaja suosittelee jotain tuotetta, hänen seuraajansa uskovat tuotteen sopivan myös heille.

Mikrovaikuttajien kanssa yhteistyö on edullisempaa. Valitsemalla muutaman mikrovaikuttajan yhden suuren julkkisvaikuttajan sijaan, voit saada samaan hintaan useita sitoutuneita kohderyhmiä. Tehokkain tapa vaikuttajamarkkinointiin onkin juuri etsiä muutama sopiva mikrovaikuttaja ja jakaa mainossisältöä heidän kauttaan. Näin mahdollisimman monet kohderyhmäsi ihmiset (ja potentiaaliset asiakkaat) näkevät mainoksen uskottavalta vaikuttajalta, ja eurot markkinointiin on käytetty tehokkaasti.

​Tärkeimpänä kriteerinä sopivan vaikuttajan valitsemisessa kannattaa pitää samankaltaisia arvoja yrityksesi kanssa. Jos yhteyttä yritykseen ja aitoa mielenkiintoa markkinoitavaa tuotetta/palvelua kohtaan ei ole, yhteistyö ei välttämättä näytä uskottavalta seuraajien silmissä. Jos vaikuttaja on aidosti innoissaan yhteistyöstä, se välittyy seuraajille ja uskottavuus on paljon korkeampi.

GOsome tarjoaa helpon keinon saada mikrovaikuttajat osaksi yrityksen markkinointia. 

Andreas Mällinen

040 4165995
​andreas@gosome.fi

Lue myös:

Videoiden lisääminen Instagramiin

Videoiden lisääminen Instagramiin

Vieläkin Instagramissa törmää videoihin, jotka on skaalattu huonosti. Tässä blogissa Arttu näyttää, kuinka videot lisätään Instagramiin parhaalla tavalla. Katso video!
Kuinka ottaa tuotekuvat puhelimella?

Kuinka ottaa tuotekuvat puhelimella?

Tarvitsetko tuotekuvia myynti-ilmoitukseen tai verkkokauppaan? Seuraavilla vinkeillä onnistut siinä itse muutamassa minuutissa puhelinta apuna käyttäen.