|

Google Shopping -mainonta – verkkokaupan tärkein mainosmuoto?

Jatkuvasti suosiotaan kasvattava nettishoppailu on tuttua jokaiselle ikäluokalle. Lähes aina ensimmäinen paikka, josta haemme tietoa haluamastamme tuotteesta, on Google (joka on ylivoimaisesti suosituin hakukone). Tuotetta etsiessä kärkipaikan hakutuloksissa saavat nykyään Google Shopping -tuotemainokset. Verkkokauppojen paljon käyttämä ja niille erittäin hyödyllinen Google Shopping -mainonta antaa kuluttajille mahdollisuuden etsiä ja vertailla hakemiaan tuotteita helposti ja nopeasti.

Tämä artikkeli käsittelee Google Shopping -mainonnan perusperiaatteita, sen käyttöönottoa ja muutamia tärkeimpiä seikkoja, joiden avulla hyödyt siitä varmasti.

Mikä on Google Shopping?

Google Shopping on Googlen tarjoama mainosmuoto verkko- ja kivijalkakauppojen tuotteiden mainontaan. Kun kuluttaja hakee Googlesta jotain fyysistä tuotetta, tulee mainostajien vastaava tarjonta esiin Google Shopping -mainonnan kautta. Nämä mainokset näkyvät ensimmäisinä ennen hakumainoksia ja orgaanisia hakutuloksia.

Google Shopping -mainokset puhelimella katsottuna
Google Shopping -mainokset puhelimella
Google Shopping -mainokset tietokone-näkymässä
Google Shopping -mainokset tietokoneella

Verkkokaupan tuotteet hakukoneen näyteikkunaan

Mainoksissa ns. “tuotekortissa” näkyy tuotekuva, tuotteen otsikko/nimi, myyjä, tuotteen hinta, sekä esimerkiksi mahdolliset arvostelut ja alennus. Mainosta klikkaamalla pääsee etenemään suoraan tuotesivulle kyseiseen verkkokauppaan. Tuhansien verkkokauppojen viidakko jättäisi monet jälleenmyyjät tuntemattomaksi ilman tätä mainostyyppiä, joka on jatkuvasti merkittävämpi osa mainontaa niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa.

Ostokset -välilehti kokoaa kaikki tuotteet samaan näkymään

Sen lisäksi, että Google Shopping -mainokset näkyvät ennen muita hakutuloksia, voi tuotteita selata lisää ja tarkemmin Google-haun Ostokset -välilehden takaa. Ostokset -välilehdellä tuotteissa näkyy myös esimerkiksi tieto ilmaisesta toimituksesta ja tuotehakua voi halutessaan rajata lisää mm. värin ja hinnan mukaan.

Google haun Ostokset -välilehti
Ostokset -välilehti Googlessa

Google helpottaa tuotteiden vertailua

Mikäli verkkokauppa on syöttänyt tuotetiedot ja ottanut käyttöön tuotteiden näyttämisen maksuttomissa tuotekorteissa, on niiden mahdollista näkyä myös ilman maksettua mainontaa Ostokset -välilehdellä.

Maksuttomien tuotetulosten kohdalta kortteja on mahdollista klikata auki, jolloin saa näkyviin lisätietoja tuotteesta ilman etenemistä kauppaan. Ostokset -välilehti ja Shopping-mainokset ylipäätään helpottavat kuluttajan näkökulmasta tuotteiden vertailua huomattavasti, mikä toisaalta tuo myös haasteita mainostajille kun esimerkiksi edullisimman hinnan merkitys korostuu.

Googlen Ostokset -välilehdellä oleva tuotekortti
Tuotekortti Ostokset -välilehdellä Googlessa

Miksi Google Shopping -mainontaa kannattaa tehdä?

Google Shoppingista on yleensä merkittävä hyöty liiketoiminnalle. Sen parhaita puolia on, että kun tuotetiedot ovat kunnossa, osuu tuote hyvin hakuihin, joissa etsitään kyseistä tuotetta tai vastaavia tuotteita. Tämän takia Shopping tuottaa usein paljon suoria tilauksia ja mainontaan käytetyn rahan tuotto on helposti mitattavissa.

Tästä syystä Shopping on erityisesti verkkokaupoille tärkeä ja tehokas markkinoinnin muoto. Kuitenkaan Shoppingin hyötyä kivijalkaliikkeillekään ei kannata väheksyä, sillä myös kivijalkaliikkeet saavat hyötyä tuotteidensa näkymisestä, varsinkin kun niitä näytetään paikallisissa hakutuloksissa, eli ihmisille kivijalkaliikkeen lähiseudulla.

Helppo ja edullinen tapa mainostaa

Google Shoppingin etuna on, että se on melko helposti käyttöönotettava ja ylläpidettävä kampanjatyyppi, jonka edulliset klikkihinnat antavat mainostajalle mahdollisuuden saada tuotteitaan näkyville halvalla. Hallinta ja käyttöönotto on suhteellisen vaivatonta, sillä mainokset näytetään tuotedatan perusteella avainsanojen sijaan. Tämä mahdollistaa suurenkin tuotemäärän saamisen mainostettuna tuotteisiin liittyvien hakujen kärkeen.

Lisäksi jos tuotesyöte on luotu automaattisesti päivittyväksi, pysyvät tuotetiedot aina mainoksissa ajan tasalla ja päivittyvät sitä mukaa kun niitä päivitetään verkkokaupassa. Näin esimerkiksi alennukset tulevat suoraan näkyviin tuotemainokseen. Myös varastotilanne pysyy ajan tasalla, mikä on tärkeää siksikin, että Google näyttää mainoksissa vain varastossa olevia tai ennakkoon tilattavissa olevia tuotteita.

Tavallista tekstimuotoista hakumainosta erottuvampi mainostila suoraan tuotetiedoilla sekä isompi kattavuus kaikkien tuotteiden löytymisen myötä ovat Shopping -mainonnan helmiä. Koska tuotteiden näkyvyys ja hyöty liiketoiminnalle on usein suuri, Google Shoppingia voidaan pitää jälleenmyyjille sopivimpana Google-mainonnan kampanjatyyppinä.

Google Shopping -kampanjan luominen

Google Shopping -kampanjan luominen vaatii osaamista, mutta on saatuun hyötyyn nähden monesti suhteellisen vaivatonta. Jos verrataan työmäärää Google Shopping -kampanjan ja hakukampanjan välillä, välttyy Shoppingin avulla kaikkien tuotteisiin liittyvien avainsanojen listaamiselta ja samalla saa optimoitua mainoksen osuvuuden hakuihin, sillä käyttäjä näkee aina juuri hakuunsa sopivan tuotteen. Hakukampanjassa tämä tarkoittaisi jokaisen tuotteen mainoksen ja siihen liittyvien avainsanojen listaamista omaan mainosryhmäänsä. Lisäksi automaattisesti päivittyvät tuotetiedot keventävät kampanjan ylläpitoa huomattavasti, kun muuten esimerkiksi mainoksessa näkyviä tuotetietoja pitäisi itse käydä päivittämässä.

Tuotesyöte välittää verkkokaupan tuotteet Googlelle

Shopping -kampanjan luomisessa yksi tärkeä vaihe on tuotesyötteen luominen ja sen lisääminen Googlen Kauppiaskeskukseen. Näihin molempiin on useita eri tapoja. Valintaa tehdessä kannattaa ottaa huomioon ainakin lisättävien tuotteiden määrä sekä käytettävissä oleva osaaminen ja valmiit työkalut. Esimerkiksi useimmissa verkkokauppa-alustoissa on nykyään saatavilla Google Shoppingia varten luotu automaattisesti päivittyvä tuotesyötetiedosto.

Tuotesyötettä tai Shopping -kampanjaa luodessa on mahdollista sisällyttää mainontaan vain tiettyjä tuotteita. Esimerkiksi kaikista edullisimmat tuotteet voi jättää Shopping -mainonnasta pois. Tällä tavalla pystyy hallinnoimaan sitä, mihin tuotteisiin mainosrahaa käytetään.

Tuotesyötteen tiedot vaikuttavat myös mainosten näkyvyyteen. Mitä täydellisemmät tiedot tuotesyötteessä on, sitä paremmin Google osaa yhdistää ne oikeisiin hakuihin. Budjetin/hintatarjouksen ja tuotteen hinnan lisäksi juuri tuotteesta löytyvät tiedot vaikuttavat siihen, millä sijalla oma tuotteesi Shopping -mainoksissa näkyy.

Näin luot Google Shopping -kampanjan

  1. Rekisteröidy Google Kauppiaskeskukseen (Google Merchant Center)
  2. Lisää tuotesyötteesi Google Kauppiaskeskukseen
  3. Lisää muut Google Shoppingin käyttöönottoa varten vaadittavat tiedot Kauppiaskeskus -tilillesi.
  4. Kirjaudu Google Ads -tilillesi
  5. Linkitä tilit keskenään.
  6. Luo uusi kampanja.
  7. Valitse kampanjatyyliksi Shopping.
  8. Valitse joko älykäs (Smart) tai tavallinen kampanja.
    • Näissä on molemmissa puolensa ja kummallakin voi saavuttaa loistavia tuloksia. Valinta kannattaa tehdä käytettävissä olevien resurssien ja omien tavoitteiden mukaan. 
    • Lyhyesti sanottuna Smart on automatisoituna, koneoppimisen perusteella optimoituvana helpompi hallita.
    • Tavallinen Shopping -kampanja taas on enemmän itse hallittavissa ja muokattavissa.  Voit hallita tarkemmin esimerkiksi avainsanoja ja hintatarjouksia sekä tarkastella laajemmin kampanjan dataa. Voit myös luoda täysin erillisen remarketing -kampanjan kun Smart -kampanjassa se on sisäänrakennettuna. Tämä voi auttaa saavuttamaan edullisemmat kustannukset.
  9. Aseta tarkemmat mainosvalinnat (esim. budjetti, kohdennukset, hintatarjousstrategia, mainossisällöt).
  10. Tallenna.

Tämä on tiivistetty versio, Googlen omat yksityiskohtaisemmat ohjeet löydät täältä: https://support.google.com/google-ads/answer/3455481?hl=fi

Yhteenveto

  • Google Shopping on vain fyysisille tuotteille, ei palveluille
  • Erityisesti verkkokauppojen suosiossa ja niille hyödyllisiä, mutta myös kivijalkaliikkeet saavat hyötyä tuotteidensa näkymisestä paikallisissa hakutuloksissa
  • Loistava mainosmuoto edullisten kustannusten ja suuren näkyvyyden vuoksi. Mainokset erottuvat hakujen kärjessä ja tuotteet saa hyvin esille
  • Suhteellisen helppo kampanjatyyppi luoda ja hallita, erityisesti suurten tuotemäärien kohdalla hyöty on iso kun kaikki haluamansa tuotteet saa lisättyä kerralla mainoksiin ja tuotetiedot pysyvät automaattisesti ajan tasalla
  • Tuotteet osuvat hyvin niitä etsivien hakuihin, mikä johtaa usein loistaviin tuloksiin ostojen muodossa