Facebookin dynaamiset mainokset –Säästä vaivaa ja tehosta mainontaa
Koneoppimista hyödynnetään nykyään laajasti digitaalisessa markkinoinnissa. Sen avulla mainostamisesta esimerkiksi Facebookissa on tehty helppoa: osuvia tuotteita mainostetaan automaattisesti ihmisille esimerkiksi kiinnostuksen kohteiden tai aiemman käyttäytymisen perusteella.
Jotkut kokevat dynaamiset mainosmuodot arkea helpottaviksi, osa taas kokee dynaamiset mainokset hankaliksi ja vaikeasti ymmärrettäviksi. Ristiriidoista huolimatta, verkkokauppojen mainostaminen ei ole koskaan aikaisemmin käsittänyt näin paljon erilaisia vaihtoehtoja kuin tänä päivänä, joten verkkokauppias – hyödynnä nämä mahdollisuudet.
Käymme tässä artikkelissa läpi, mitä dynaamiset mainokset ovat, miksi niitä kannattaa käyttää ja kuinka aloittaa niiden käyttö.
Dynaamiset mainokset ovat nyt Advantage+:n luettelomainoksia
Dynaamisia mainoksia on alettu kutsua Metan Advantage+:n luettelomainoksiksi. Käytämme tässä artikkelissa enimmäkseen vanhaa nimitystä dynaamiset mainokset, mutta myös uutta nimitystä Advantage+:n luettelomainokset.
Mitä Facebookin dynaamiset mainokset ovat?
Dynaamiset mainokset ovat Facebookin tarjoama mainosmuoto, joka käyttää tuoteluettelosi tuotteita automaattisesti mainoksen sisällössä sen sijaan että valitsisit, loisit ja muokkaisit tuotesisältöjä manuaalisesti itse. Sinä luot vain mainosmallin, johon kirjoitat ensisijaisen mainostekstin ja valitset mitä tietoja tuoteluettelon tuotteista poimitaan mihinkin kohtaan mainosta.
Dynaamiset mainokset itsessään ovat saman näköisiä kuin muutkin vastaavan muotoiset mainokset.
Facebookin dynaamiset mainokset hyödyntävät toimiakseen koneoppimista. Dynaamisten mainosten periaatteena on, että osuvia mainoksia näytetään ihmisille, jotka todennäköisesti ovat jo valmiiksi kiinnostuneita verkkokauppasi tuotteista. Facebook seuraa ihmisten kiinnostuksen kohteita ja huomaa, jos kiinnostusta osoitetaan tuoteluettelossasi olevia tuotteita kohtaan. Tällöin mainosta näytetään vastaavilla tuotteilla, joita kuluttaja on jo aiemmin käynyt katsomassa. Dynaamisen mainoksen avulla mainostat aina oikeaa tuotetta, joka oikeasti kiinnostaa kuluttajaa.
Miksi Facebookin dynaamisia mainoksia kannattaa käyttää?
Dynaamisten mainosten käytössä on useita hyötyjä. Esimerkiksi, jos verkkokauppasi tuotevalikoima on laaja tai sisältää paljon erilaisia tuotteita, dynaamiset mainokset voivat olla oiva valinta osaksi mainontaa sosiaalisessa mediassa. Dynaamiset mainokset helpottavat mainostamista, koska sinun ei tarvitse luoda erillisiä mainoksia jokaiselle myytävälle tuotteelle. Facebookin dynaamisten mainosten avulla voit luoda myös hyvin yksilöityjä mainoksia, jotka vastaavat potentiaalisten asiakkaiden sen hetkisiin tarpeisiin. Tämä perustuu siihen, että alusta esittää automaattisesti kuluttajille oikein kohdennettua sisältöä esimerkiksi aiemman käyttäytymisen perusteella.
Facebookin dynaamiset (Advantage+) mainokset sopivat niin uusille yleisöille mainostamiseen kuin uudelleenmainontaankin. Uudelleenmainonnassa dynaamiset mainokset suunnataan esimerkiksi kuluttajille, jotka ovat aikaisemmin käyneet sivustollasi, mutta eivät ole tehneet toivottua toimintoa – ostosta. Uudelleenmainonnan keinoin voidaan saavuttaa kuluttajien kiinnostus uudelleen ja “käännyttää” heidät takaisin sivustolle suorittamaan haluttu toimenpide loppuun, esimerkiksi heitä aiemmin kiinnostaneella tuotteella.
Facebookissa mainostaminen dynaamisilla mainoksilla on varteenotettava vaihtoehto myös uusille yleisöille, koska niiden avulla uusien potentiaalisten asiakkaiden löytäminen on helppoa. Nämä potentiaaliset asiakkaat ovat voineet esimerkiksi etsiä jo valmiiksi samanlaisia tuotteita ennen kuin huomaavat dynaamisen mainoksesi.
Kuinka aloittaa Facebookin dynaamisten mainosten käyttö?
Tuoteluettelo
Voit aloittaa Facebookin dynaamisten mainosten käytön, kun sinulla on käytössäsi tuoteluettelo yhdistettynä Facebook-pikseliin. Tuoteluettelo sisältää verkkokauppasi tuotteita, joita haluat sisällyttää mainoksiisi. Lisää luetteloon kaikki tuotteet, joita haluat mainostaa ja lisää tarvittavat tiedot, kuten hinta ja saatavuus kuvan kera. Tuoteluettelon tuotetiedot kannattaa pitää ajan tasalla, jotta mainoksissa olevat tiedot ovat aina ajantasaisia ja oikeita. Lisää tietoa tuoteluettelon luomisesta löydät täältä.
Facebook-pikseli
Seuraavaksi asennat Facebook-pikselin. Asentamalla sivustollesi Facebook-pikselin, voit saada tietoa, miten kuluttajat ovat vuorovaikutuksessa tuotteidesi kanssa. Tarkemmat pikselin asennukseen tarvittavat lisätiedot löydät täältä.
Tuoteluettelon ja Facebook-pikselin yhdistäminen
Seuraavaksi voit yhdistää tuoteluettelon ja pikselin keskenään. Tämän avulla tuoteluettelosi tuotteet näkyvät niille kuluttajille, jotka ovat jo etsineet kyseisiä tuotteita tai olleet sivustollasi. Tarkempaa apua yhdistämiseen löydät täältä.
Dynaamisen mainoksen luominen
Olet nyt valmis tekemään ensimmäisen dynaamisen mainoksesi! Siirry vain Facebook Business Managerin mainosten hallintaan ja luo uuteen tai olemassa olevaan kampanjaan uusi mainos dynaamisella muodolla.
Myynti-tavoitteen avulla dynaamisia mainoksia voidaan näyttää automaattisesti. Dynaamisia luettelomainoksia pystyy näyttämään myös liidit-, sitoutuminen- ja sovelluksen markkinointi-tavoitteissa.
Kampanjan tavoite
Kampanjaa/mainosjoukkoa/mainosta luodessa tuoteluettelo voidaan laittaa päälle ja valita luettelosta tuotejoukko, jota halutaan dynaamisilla mainoksilla mainostaa. Verkkokauppojen näkökulmasta esimerkiksi myynti-tavoitteen valitseminen on toimiva ratkaisu tuoteluettelomainontaa ajatellen.
Mainosryhmän kohdennus
Kohdennuksen osalta dynaamisten mainosten kanssa on mahdollista käyttää kahta erilaista vaihtoehtoa kohdennukseen. ”Kohdenna mainoksia uudelleen ihmisille, jotka ovat olleet vuorovaikutuksessa tuotteidesi kanssa Facebookissa ja sen ulkopuolella”-kohdennus on vaihtoehto, kun halutaan tavoittaa dynaamisilla mainoksilla kuluttajia, jotka ovat olleet tekemisissä verkkokaupan tuotteiden kanssa. Näin dynaamisten mainosten avulla mainokset saadaan näkymään oikeilla tuotteilla verkkosivuvierailijoille, jotka ovat aiemmin käyneet tutustumassa verkkokaupan valikoimaan tai jopa lisänneet tuotteita ostoskoriin tekemättä ostosta.
Dynaaminen mainos toimii loistavana keinona herättelemään ja muistuttelemaan verkkokauppavierailijaa tekemään päätös ja suorittamaan ostos loppuun.
Käytettävissä olevat mainosmuodot
Dynaamisen mainoksen voi luoda myös pelkällä mainostasolla. Dynaamisia mainoksia voidaan käyttää yksittäisenä kuvana, karusellina tai kokoelmana. Mainos näyttää yksilöityä sisältöä tuotevalikoimasta kuluttajalle kiinnostuksen kohteiden ja käyttäytymisen mukaan.
Yhteenveto
Lisätietoa dynaamisista mainoksista
Saat meiltä lisätietoa dynaamisten mainosten hyödyntämisestä verkkokaupoissa. Voit myös jättää kaiken somemainontaasi liittyvät huolet meidän hoidettavaksemme.