Digimarkkinoinnin raportointi – Osa 1: Lue tämä niin ymmärrät

Ota hetken tauko kiireisestä arjestasi ja kuvittele, että sinulla on kristallipallo. Et kuitenkaan näe sen avulla tulevaisuuteen, vaan nykyhetkeen ja menneisyyteen. Tuntuuko se sinusta hyödylliseltä?

Digimarkkinoinnin raportointia voisi verrata yllä kuvattuun kristallipalloon. Sen avulla sinun pitäisi pystyä seuraamaan tuloksia tarkasti ja oikeasti tietää, mitä mainonnassa tapahtuu.

Sinun ei kuitenkaan tarvitse suorittaa laskentatoimen maisteriohjelmaa, jotta ymmärrät lukuja, vaan raportoinnista on luotava selkeä kokonaisuus, jonka avulla ymmärrät, mitä tapahtuu ja miksi.

Mitä digimarkkinoinnin raportointi on?

Jos pidät mielikuvista, voit ajatella raportointia lähimpänä ystävänäsi, joka kertoo sinulle onnistumiset ja kipukohdat rehellisesti. Ystävä ei vain suolla ulos klikki- ja konversioprosentteja, vaan auttaa sinua ymmärtämään miksi jotkut asiakkaat palaavat ja toiset lähtevät.

Jos et pidä mielikuvista, niin raportoinnin todellinen arvo piilee kyvyssä ymmärtää syvällisesti asiakaskäyttäytymistä, kohdemarkkinoita ja kampanjoiden tehokkuutta.

Oikein hyödynnettynä raportointi tarjoaa arvokkaita oivalluksia, jotka voivat ohjata strategisia päätöksiä, parantaa kohdennusta ja lisätä sijoitetun pääoman tuottoa. Se on silta datan ja päätöksenteon välillä, mahdollistaen toimenpiteet, jotka puhuttelevat suoraan kohdeyleisöä ja kasvattavat sitoutumista.

Digimarkkinoinnin raportointi auttaa sinua ymmärtämään sen vaikutuksista liiketoimintaan.
Digimarkkinoinnin raportointi on kuin hyvä ystäväsi, joka kertoo sinulle totuuden.

Yleiset väärinkäsitykset markkinoinnin raportoinnista

”En minä ymmärrä kuitenkaan”, ”Tämä on varmasti liian monimutkaista” – kuulostaako tutulta? Vieläkin monet yritykset kokevat digimarkkinoinnin raportoinnin haasteelliseksi, aikaa vieväksi tai jopa tarpeettomaksi. Väärinkäsitys siitä, että raportointi on vain suurille yrityksille tai vaatii erityisosaamista, tuo kapuloita monen yrityksen rattaisiin.

Jos luvut ja prosentit tuntuvat aluksi epämieluisilta, kannattaa digimarkkinoinnin raportointiin suhtautua eri tavalla. Ymmärtäessäsi raportoinnin merkityksen ja löydät keinon ymmärtää sen sisältöä, huomaat kuinka paljon voit hyödyntää sitä liiketoimintasi kehittämiseen.

Miksi raportointiin kannattaa kiinnittää huomiota?

Nyt on siis aika astua pois epäilyksen varjosta ja siirtyä kohti tarkempaa tulosten ja toiminnan seurantaa. Digimarkkinoinnin raportoinnin avulla ei seurata vain menneitä suorituksia, vaan se on elintärkeä osa strategista suunnittelua ja kilpailuedun rakentamista.

Yritykset, jotka omaksuvat tarkan seurannan ja raportoinnin, osaavat oikeasti ohjata markkinointibudjettinsa sinne, missä siitä on eniten hyötyä. Raportoinnin kristallipallon avulla tiedät myös esimerkiksi milloin asiakkaasi ovat tavoitettavissa ja mitkä viestit johtavat useimmiten yhteydenottoihin.

Inspiroivia esimerkkejä on tietenkin paljon: yritykset ovat kaksinkertaistaneet myyntinsä oivaltamalla, mitkä kanavat tuottavat parhaan ROI:n, eli missä mainontaan laitettu euro tuo monta takaisin. Näiden esimerkkien viesti on yksinkertainen – tieto johtaa parempiin päätöksiin.

Innostuitko markkinoinnin raportoinnin mahdollisuuksista? Pysy kuulolla – kerromme lisää seuraavassa raportointia koskevassa artikkelissamme.

Halutessasi voit ottaa yhteyttä, niin kerromme mielellämme lisää digimarkkinoinnista ja sen raportoinnista.